خانه مقالات یکی از مهمترین بخش‌های هر کسب‌وکاری ( دیدبانی )

یکی از مهمترین بخش‌های هر کسب‌وکاری ( دیدبانی )

12 ثانیه خوانده شده
0
دیدبانی

نکته‌ای که اگر شرکت‌های ورشکست شده می‌دانستند به‌هیچ‌وجه ورشکست نمی‌شدند .

تمرکز خیلی از کسب‌وکارها روی تولید محصول و نحوه فروش آن است ولی به این نکته کلیدی دقت نکرده‌اند که موفقیت در کسب‌وکارها مستلزم دیدبانی داخلی و خارجی قوی و اصولی در بازار رقابتی خود است .

دیدبانی داخلی

دیدبانی داخلی

مدل‌های متفاوتی برای دیدبانی داخلی مطرح‌شده که ما در اینجا قصد داریم یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین آن‌ها را بیان کنیم . این روش به تکنیک VMA معروف است که در پایین هر یک را توضیح خواهیم داد .

چشم انداز

V ( vision-ویژن ) چشم‌انداز

در این قسمت ما و تمامی عوامل متصل به شرکت ما ( پرسنل و حتی مشتریان ) به‌طور واضح باید بدانیم که شرکت قرار است به کجا برسد و در کل و در طی زمان چه منافعی برای آن‌ها حاصل می‌شود . اگر ما صرفاً تمامی منافع شرکت را برای خود ( مدیر مجموعه ) و سهام‌داران بدانیم و ببینیم ، کارکنان و مشتریان ما در مشکلات ما را رها کرده و هیچ تعهدی نسبت به ما نشان نمی‌دهند .

ماموریت

M (Mission -میژن ) مأموریت

بعدازاین که در قسمت قبل ارزش‌افزوده و اهداف مشخص شد باید چرایی رسیدن به این اهداف مشخص شود و برای تمامی عوامل متصل به شرکت ما نیز جذابیت داشته باشد . به‌عنوان‌مثال اگر هدف سازمانی فقط برای مدیر آن جذاب باشد ، حتی اگر برای کارمندانش ارزش‌افزوده داشته باشد ولی برای سایرین هیچ جذابیتی نداشته باشد ، انگیزه از پرسنل ما کاسته شده و راندمان آن‌ها پایین می‌آید و آن‌ها نیز مدام دنبال رها کردن و رفتن در شغلی که برای آن‌ها جذابیت داشته باشد هستند .

مثلاً اگر در یک جامعه اسلامی کمک کردن به یهودی‌های یک کشور دیگر برای مدیر جذابیت داشته باشد و اهداف سازمان بر این اساس طراحی‌شده باشد ممکن است پرسنل علاقه‌ای به این موضوع نشان ندهند و مأموریت آن‌ها چیز دیگری باشد ، با یک پیشنهاد کاری درجایی که اهداف سازمان برای آن‌ها جذاب‌تر است ما را رها کنند .

آنالیز

A ( Analyze-آنالایز ) آنالیز

در این قسمت شما باید نقاط ضعف و قدرت مجموعه خود را پیدا کنید ، آن‌ها را تحلیل کنید . فرآیندی برای بازخورد گیری از مشتریان خوب و راضی و حتی مشتریان ناراضی و شاکیِ خود داشته باشید و خیلی صادقانه شرکت خود را از زاویه دید آن‌ها بررسی کنید . این به شما کمک می‌کند تا پیوسته در کسب‌وکار خود پیشرفت کنید .

دیدبانی خارجی

دیدبانی داخلی

در قسمت قبل ما باید فضای کسب‌وکار خود را می‌دیدیم ولی در دیدبانی خارجی ما به بررسی عوامل مؤثر بیرونی محیط کسب‌وکار خود می‌پردازیم .

در این قسمت نیز روش‌های مختلفی برای دیدبانی خارجی وجود دارد که مایکی از کامل‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها که تکنیک SMFA نام دارد را بیان می‌کنیم .

اسکن

S (Scanning -اسکنینگ ) اسکن

اگر می‌خواهید دیدبانی خوبی از فضای کسب‌وکار خود داشته باشید باید بتوانید درست آن را به‌خوبی اسکن کنید و سعی کنید رقبای خود را در کسب‌وکار پیدا کنید رهبران و بزرگان صنعت خود را بررسی کنید تا بتوانید در این قسمت موفق باشید .

دقت کنید که ما در این قسمت از کلمه کپی استفاده نکردیم و هدفمان اسکن رقبای خود می‌باشد و صرفاً فقط دیدن و تقلید کردن از آن‌ها فایده‌ای برای ما ندارد و ممکن است حتی درجاهایی نیز به ضرر ما تمام شود .

شاید لازم باشد جاهایی از رقبای خود مانند مشتری خرید کنیم و مشتری مداری و خدمات پس از فروش و مسائلی از این تیپ را بررسی و اسکن کنیم .

چگونه اسکن کنیم؟

در بحث اسکن دو مقوله زیر اهمیت خاصی دارد :

هضم تجربه : یعنی فلسفه پشت‌کاری که رقبا و بزرگان صنعت ما انجام می‌دهند را بیابیم و نه صرفاً این‌که از کارهای آن‌ها الگوبرداری کنیم . مثلاً اگر در مقاطع زمانی آن‌ها خدماتی ویژه به مشتری ارائه می‌دهند شاید نارضایتی در محصول قبلی خود ایجاد کرده‌اند و آن‌ها می‌خواهند برای جلب‌توجه دوباره مشتری خدماتی اضافه ارائه کنند .

مهندسی معکوس : در این قسمت برای اسکن کردن رقبا ما سراغ موفق‌های بازار و صنعت خود می‌رویم و کارهای آن‌ها را گام‌به‌گام از مرحله آخر تا نقطه شروع بررسی می‌کنیم . این امر به ما کمک می‌کند که چیزهایی که برای رسیدن به موفقیت لازم است که شاید ما آن‌ها را ندیده و حتی به آن‌ها فکر نکرده و در سازمان خودمان پیاده‌سازی نکرده‌ایم را ببینیم و حتی کارهایی که الآن انجام می‌دهیم ولی آن‌ها در پیشرفت موفق‌ها هیچ جایگاهی نداشته شناسایی کنیم و به لزوم وجود آن‌ها بیشتر فکر کنیم .

مانیتورینگ

M (Monitoring-مانیتورینگ) دیدن رقبا

در این مرحله باید مانند یک دوربین مداربسته که مدام یک نقطه خاص را رصد می‌کند ، رقبای خود را ببینید و متوجه حرکت‌ها و رفتارهای آن‌ها بشوید .

باید بلد باشید که برای چه آن‌ها را رسد می‌کنید و قرار است چه چیزی از آن‌ها را ببینید و به اطلاعات غیرمفید کاری نداشته باشید و فقط اطلاعات مفید را مشاهده کنید .

پیش بینی

F (Forecasting -فورکستینگ ) پیش‌بینی

بر اساس اسکن‌ها و مانیتورهایی که انجام دادیم حالا باید سراغ پیش‌بینی دقیق‌تر کسب‌وکار خود برای آینده برویم و البته به این نکته توجه کنید که در دنیای فعلی که همه‌چیز مدام در حال تغییر کردن است پیش‌بینی‌های ما لزوماً درست درنمی‌آید و تنها به ما یک دید می‌دهد تا برنامه‌های خود را بر این اساس بچینیم .

آنالیز

A ( Assessing-اسسینگ ) تحلیل

ارزیابی و تحلیل عواملی که در کسب‌وکار من نقش دارند . ببینم این مسیری که در دیدبانی خارجی تا الآن طی کردم ، کدام یک کارآمد و کدام یک ناکارآمد بوده ، کدام یک از پیش‌بینی‌هایم درست از آب درآمده و کدامیک اشتباه بوده است و من نسبت به معیارهایی که داشته‌ام جلو هستم یا عقب‌مانده‌ام .

جمع‌بندی :

در این مقاله در مورد یکی از مهمترین بخش‌های کسب‌وکار یعنی دیدبانی صحبت می‌شود که در حال حاضر در با توجه به تعدد رقبا و عوض شدن مداوم تکنولوژی اگر جدی گرفته نشود کسب‌وکار ما رو به زوال می‌رود.

این موارد شامل دیدبانی داخلی یعنی داخل سازمان ما و دیدبانی خارجی یعنی رقبای ما می‌شود که توصیه می‌کنم اگر کسب‌وکاری دارید حتماً این مقاله مفید را مطالعه کنید .

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…