خانه مقالات آیا ارائه‌های ما نیاز به فیلتر دارد؟

آیا ارائه‌های ما نیاز به فیلتر دارد؟

0 ثانیه خوانده شده
0
عکس تئوری انتخاب

آیا ادبیات و فرهنگ فارسی به سخنرانی مربوط است؟

ازآنجاکه زمانی که خود شروع به فراگیری تکنیک‌های سخنرانی کرده و در انتخاب و به‌کارگیری کلمات بسیار مشکل داشتم به پیدا کردن منبع در این خصوص پرداختم و متأسفانه هیچ منبع فارسی در این زمینه پیدا نکردم که یک سخنران چگونه می‌تواند به دایره لغاتی استاندارد و زیبا و کاربردی برای یک سخنرانی چه در سطح حرفه‌ای چه سخنرانی‌هایی که نیاز به‌دقت زیاد نمی‌خواهد مثل سخنرانی مدیر ساختمان برای اعضای ساختمان و حتی برای سخنرانی‌های خودمانی در بین فامیل و دوستان، کلماتی را برای شروع خوب و پایان خوب و استفاده از طنز و مواردی دیگر که برای یک سخنرانی لازم است پیدا نکردم.

عکس ادبیات فارسی

منابع من

به دلیل کمبود و بهتر است بگویم نبود منبع و کتابی در حیطه سخنرانی لازم دیدم که به حوزه ادبیات فارسی وارد شوم و با ده‌ها مصاحبه با بزرگان این حیطه ازجمله استاد محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی که از بزرگ‌ترین چهره‌های حیطه زبان و ادبیات فارسی ایران می‌باشند گفت‌وگو کرده و به توصیه چند تن از این اساتید به تحقیق و مطالعه کتاب‌هایی در حیطه ادبیات و زبان فارسی که در بعضی از قسمت‌ها به این موضوعات اشاره‌کرده است ورود کردم و همچنین افتخار شاگردی بزرگان سخنرانی ازجمله استاد محمد پیانم بهرام پور و استاد صادق لو و برخی از سخنرانان بزرگ ایران را داشتم و توانستم دید خوبی نسبت به تولید و نگارش محتوای سخنرانی پیداکرده و نتیجه آن چاپ “کتاب بسته کلمات سخنرانی” شد که آن را به چاپ رساندم تا برای یک سخنرانی منبعی باارزش و کاربردی که تمام سخنرانان با این بسته کلمات می‌توانند سری‌تر رشد کنند و مؤثرتر باشند.

عکس بزرگان

طبق مصاحبه‌هایی که با بزرگان ادبیات فارسی ایران که اکثر ما مطالب و شعرهای آن‌ها را در کتاب‌های درسی خود دیده و خوانده‌ایم متوجه اشتراکاتی شدم که تقریباً تمام آن‌ها اعتقاد داشتند که هر محتوایی که برای ارائه برای مردم به هر صورتی مثل رمان کتاب و سخنرانی و حتی مداح‌های عزاداری و مقاله و … تولید و بیان می‌شود باید از فیلتر زبان و ادبیات فارسی عبور کرده تا لغاتی خارج از زبان و فرهنگ فارسی وارد زبان فارسی نشود و چه‌بهتر است که در انتخاب کلمات دقیق‌تر و حساس‌تر باشیم. برای خود من خیلی جالب بود که تاکنون این‌گونه به آن نگاه نکرده بودم.

تخریب فرهنگ ها

تخریب زبان و ادبیات فارسی

در ادامه آن‌ها در این مورد نیز اتفاق‌نظر داشتند که متأسفانه در سخنرانی‌هایی که سخنران آن در غیر از حوزه ادبیات فعالیت می‌کند از کلماتی استفاده می‌کند که باعث تخریب فرهنگ و ادبیات ما می‌شود و بعضی‌ها نیز تندتر و صریح‌تر می‌گفتند که سخنرانی که از ادبیات و زبان فارسی هیچ اطلاعاتی ندارد صلاحیت واردکردن برخی از کلمات جدید به سخنرانی را ندارد و تخریب آن از سود محتوایی آن بیشتر است.

نگران کلماتی که تاکنون استفاده می‌کرده‌اید نباشید و ما در اینجا قصد داریم تعریفی کوتاه داشته باشیم که شما با بهره‌گیری از این تعریف بتوانید تا حدودی کلماتی که تاکنون استفاده می‌کردید را در صورت لزوم اصلاح کنید. البته این به این معنی نیست که اگر از کلماتی غیر از واژگان این کتاب استفاده می‌کنیم اشتباه بوده و باید حتماً از این کلمات استفاده کنیم.

اصلاح کلمات و جمله‌ها

عکس عربی

استفاده از کلمات از فرهنگ‌های دیگر مانند انگلیسی و فرانسوی و عربی و … ممنوع

به‌طورکلی ما باید از کلماتی استفاده کنیم که در فرهنگ خودمان ایجادشده و قابل‌فهم‌تر است و البته استثناهایی نیز دارد که برخی از کلماتی که از فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر وارد زبان ما شده‌اند و جایگزینی برای آن‌ها تعریف‌نشده و یا اگر هم تعریف‌شده درزمانی تعریف‌شده که آن کلمات قبلی در میان مردم جاافتاده و واژه جایگزینی که بعدها برای آن انتخاب‌شده از دقت و توجه خاصی استفاده‌نشده و گفتن جایگزین آن‌ها فقط برای مخاطب شما سردرگمی را حاصل می‌کند بپرهیزیم.

عکس شبکه اجتماعی

استفاده از کلماتی که در پیام‌ها و شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود ممنوع

حواسمان باشد به‌هیچ‌وجه از واژگانی مانند: (اس می دم) و (ج می دم) و… در سخنرانی استفاده نکنیم و این کلمات اعتبار سخنران را به‌شدت پایین می‌آورد.

نکته:

بعضی از سخنران‌ها سبک خاصی برای ارائه مطلب به مخاطب دارند و مخاطب زیادی از این طریق جذب کرده‌اند پس توجه کنید که این مطالب فقط و فقط استانداردسازی در سخن‌رانی هست و به‌هیچ‌وجه فکر نکنید لزوماً تمام سخنرانان باید از این روش‌ها استفاده کنند مثلاً بهتر است که سخنران مرد کت‌وشلوار بپوشد و کفشش را واکس بزند و این استاندارد سخنرانی است ولی لزوماً همه این مدلی رفتار نمی‌کنند و شاید لزومی برای این مدلی بودن در خود نمی‌بینند و مخاطب خاص خود رادارند ولی ما به کسانی که به‌تازگی پا به این عرصه می‌گزارند توصیه می‌کنیم که حداقل در ابتدای فعالیت خود این‌گونه رفتار کنند.

تله‌های سخنرانی

عکس ضایع شدن

منظور از تله‌های سخنرانی استفاده از واژگانی است که شمارا به چالش می‌کشد و ما به‌اختصار آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تله مذهبی و سیاسی

اگر در دام این تله بیفتید اعتبارتان را میان بعضی از مخاطبینتان از دست خواهید داد و اگر از آن‌ها استفاده کنید قطعاً این موضوع را فراموش کرده‌اید که مخاطبین شما ممکن است عقایدشان با شما متفاوت باشد و اکثراً این‌گونه است پس ممکن است بعضی از مخاطبینتان را از دست بدهید و سفارش ما این است که اگر حیطه کاری شما از این زمینه‌ها دور است و نیازی به بیان این موضوعات نیست اصلاً وارد آن نشوید و هرچقدر بی حاشیه‌تر محتوای خود را به مخاطب ارائه کنید به نفع شماست.

 

نوشته شده توسط: علی اسماعیلی

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…