خانه مقالات نحوه نگارش متن دعوت‌نامه‌ها برای سخنرانی

نحوه نگارش متن دعوت‌نامه‌ها برای سخنرانی

2 ثانیه خوانده شده
0
عکس دعوت نامه

یکی از راه‌های ارتباطی ما با مخاطب، دعوت‌نامه‌های رسمی است؛ که به‌منظور فراخواندن مخاطبینمان در دوره‌ها، جلسات، کارگاه‌ها، سمینارها و دیگر گردهمایی‌ها، تهیه و به‌صورت ارسال ایمیل، تلگرام، اینستاگرام و دیگر راه‌های تبلیغاتی، یا اعلام عمومی توسط خودمان در انتهای یکی از سمینارها، استفاده می‌شوند.

نحوه تنظیم دعوت نامه ها

دعوت‌نامه‌ها معمولاً از دو بخش توصیف و نتیجه‌گیری تشکیل می‌شوند. در بخش توصیف، عنوان و منظور از دعوت را بایستی بیان کنیم و در بخش نتیجه‌گیری دعوت مخاطب صورت می‌گیرد.

ما معمولاً باید دعوت‌نامه‌ها را کوتاه و مختصر آماده کنیم و بدون زیاده‌گویی و اغراق، هدفمان را به‌سادگی از دعوت بگوییم. همچنین بهتر است در صورت امکان مشخصات و حتی نام و نام خانوادگی را بیان کنیم که باعث افزایش تأثیرپذیری آن می‌شود و عنوان شغلی خودمان را نیز به همراه زمان و مکان دعوت حتماً ذکر نماییم. (بهتر است نقشه گوگل نیز برای مخاطبین ارسال شود.)

دعوت‌نامه باید به نحوی نوشته شود که مخاطب با یک نگاه سطحی کاملاً متوجه هدف و موضوع دعوت‌نامه شود و بهتر است نام و عنوان مخاطب، عنوان و منظور از دعوت و این‌گونه موارد مهم در نوشته بولد (پررنگ) شود.

با توجه به موضوع دعوت و گروه مخاطبینمان، گاهی برای احترام از عناوینی کلی مانند فرهیخته گرامی، هنرمند گران‌مایه، استاد بزرگوار و دانشجوی عزیز، استفاده می‌شود.

دعوت از یک شخصیت برجسته برای شرکت در سمینار ما

خیلی وقت‌ها نیز ما قصد داریم از سخنران یا مدرس دیگر به‌صورت مکتوب یا ایمیل برای شرکت در سمینارمان دعوت کنیم و می‌بایست اگر قصد داریم دعوت‌نامه مکتوب باشد، ابتدا باید به‌صورت حضوری یا تلفنی موضوع را به فرد موردنظر اطلاع دهیم. برای این‌که حالت شکیل‌تر و رسمی‌تر به خود بگیرد آن را در کارت‌های دعوت که متناسب با موضوع دعوت طراحی و چاپ‌شده‌اند، قرار می‌دهیم. گاهی هم‌متن دعوت را داخل کارت می‌توان چاپ کرد که اگر متناسب با اندازه، شکل و طرح کارت باشد، زیباتر می‌شود. گاهی نیز می‌توان اگر مجموعه یا علامت یا دفتر اداری داشته باشیم، دعوت‌نامه را در سربرگ مجموعه‌مان به‌صورت نامه‌ای معمولی تهیه کنیم که البته این مدل ازنظر تأثیرگذاری کم‌تر از حالت‌های قبلی می‌باشد.

زمان و مکان مراسم و یا کارگاه و هر چیز دیگر، بسیار مهم است. می‌توان آن را در هر جای دعوت‌نامه گنجاند. فقط نکته‌ای که مهم است باید این اطلاعات مربوط به زمان و مکان نسبت به اجزای دیگر دعوت‌نامه کاملاً مشخص باشد.

عکس دعوت

نمونه‌هایی از دعوت‌نامه‌های پرکاربرد

از جناب‌عالی دعوت می‌شود در این مراسم شرکت فرمایید.

حضور گرم و صمیمی شمارا در این مراسم گرامی می‌داریم.

حضور جناب‌عالی / سرکار عالی گرمابخش این محفل روحانی است.

مقدمتان را در این گردهمایی به دیده منت گرامی می‌داریم.

حضور ارزشمند شما در این مراسم مایه خرسندی خواهد بود.

حضور پرفیضتان بر رونق و صفای این محفل خواهد افزود.

با حضور پربرکت خود در این جشنواره، ما را مفتخر و شادمان سازید.

مجلس ما را با قدوم سبزتان مزین فرمایید.

تشریف‌فرمایی شمارا در این مراسم بی‌صبرانه انتظار می‌کشیم.

افتخار داریم در این مراسم پذیرای مقدم شما باشیم.

از شما دعوت می‌شود از این سمینار دیدن فرمایید.

زیارت شمارا در این محفل پرفیض انتظار می‌کشیم.

خواهشمند است سرافرازمان فرمایید.

نمونه‌ای کامل از دعوت‌نامه

با احترام، از حضرت‌عالی دعوت می‌شود در همایش بررسی راهکارهای بهبود سیستم آموزشی در مدارس که باهدف شناخت عوامل مؤثر در بهره‌وری آموزش در مدارس کشور برگزار می‌شود، شرکت فرمایید.

***

از درگاه خدای فروردین و محرم می‌خواهیم سال جدید را سالی سرشار از رحمت، برکت و سلامت برای جناب‌عالی / سرکار عالی و خانواده محترمتان مُقدّر فرماید و همه ما را در زمره رهروان حقیقی سالار شهیدان، امام حسین (ع) قرار دهد.

***

از شما دعوت به عمل می‌آید که در سمینار بزرگ روش‌های مطالعه، در مکان …………………. و مورخ ……………….. حضور به هم رسانید.

(ترکیبی-نوروز با محرم)

***

نکته:

در نگارش یا بیان دعوت‌نامه‌ها به مسائل نگارشی نیز توجه داشته باشیم. در بسیاری از متن‌های دعوت، نویسندگان و سخنرانان از عبارت «بدین‌وسیله» استفاده می‌کنند که آوردن آن در متن کاملاً غیرضروری است، مثلاً «بدین‌وسیله از جناب‌عالی دعوت می‌شود که…». حذف این عبارت نه‌تنها به مفهوم موردنظر نویسنده آسیبی نمی‌رساند، بلکه بر زیبایی متن نیز می‌افزاید.

دعوت‌نامه‌های روزمره

عکس دعوت نامه روزمره

البته انواع دیگری از دعوت‌نامه‌ها، مانند دعوت‌های فامیلی، دعوت دوستان برای جشن تولد، دعوت همکاران برای جلسه‌های اداری و کاری، دعوت اعضای ساختمان برای مطرح کردن مشکلات ساختمان، دعوت‌نامه نامزدی، عروسی و ولیمه بازگشت از اماکن متبرکه وجود دارد که بیشتر در زندگی روزمرهٔ ما استفاده می‌شود. این‌گونه رسمی گویی و کتابی گفتن‌ها، برای فضاهای نامبرده نامناسب به نظر می‌آید.

دعوت‌نامه عروسی

موارد ضروری در نگارش دعوت‌نامه‌ها عروسی:

نام میزبان: معمولاً خویشاوندان عروس و داماد هستند.

نام عروس و داماد: معمولاً اول نام عروس قید می‌شود.

تاریخ و زمان عروسی: تاریخ و ساعت شروع مراسم نوشته می‌شود.

محل برگزاری: آدرس مکان برگزاری مراسم درج می‌گردد.

قسمت «لطفاً جواب دهید» یا «کارت پاسخ به دعوت»: شما می‌توانید در قسمت پایین کارت جایی با این عنوان بگذارید تا میهمانان به دعوت شما پاسخ بدهند و یا کارت کوچکی را تحت عنوان «کارت پاسخ به دعوت» همراه‌کارت دعوت اصلی بگذارید تا زودتر پاسخ خود را بگیرید.

نکته:

باوجودی که استفاده از کارت پاسخ به دعوت، چندان رایج نیست، اما به دلیل مزایای بسیار، آن را به‌ویژه برای میهمانی‌های بزرگ‌تر توصیه می‌کنیم.

تقاضا: در این قسمت از میهمانان تقاضا می‌کنید تا در مراسم عروسی شما شرکت کنند.

برای نمونه، «صمیمانه از شما دعوت می‌کنیم تا در مراسم ازدواج ما شرکت فرمایید». البته بهتر است این جمله متناسب با خواست و سلیقه عروس و داماد تنظیم شود.

در پایان نیز محلی برای امضای یادبود عروس و داماد طراحی نمایید.

محل امضای عروس/ محل امضای داماد

با سپاس.

در بالا با نگارش دعوت‌نامه عروسی آشنا شدید و حالا چند نمونه شعر زیبا که کارت دعوتمان باید با آن‌ها آغاز شود را در پایین می‌آوریم:

نمونه متن برای دعوت‌نامه

خدا هدیه‌ای به «آدم» داد و مهر «حوا» را به دل او انداخت، باید آسمان را آذین می‌بست. ستاره‌ها را برق می‌انداخت، خدا لبخند زد، تنهایی فقط زیبنده خودش بود! در جشن پیوند آسمانی‌مان، همه فرشته‌ها دعوت دارند!

دعوت نامه تولد

دعوت‌نامه تولد

در دعوت‌ها برای تولد باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتماً دعوت را باید دو یا سه هفته زودتر اعلام کنیم تا مهمان وقت کافی برای تدارک (خرید هدیه، در صورت نیاز تهیه لباس برای خود و …) را داشته باشد. اگر دوستانتان را می‌بینید، با لبخند و یک کارت از آن‌ها دعوت کنید که کنارتان باشند و تأثیر و احترام، در این روش بیش‌تر است. در غیر این صورت حتماً تماس بگیرید. پیام گذاشتن در دایرکت اینستاگرام راه مناسبی برای دعوت نیست. می‌توانید یک گروه تلگرام با افرادی که دعوت شمارا قبول کرده‌اند تشکیل دهید، برای اشتراک‌گذاری آدرس و مسائل مربوط به دعوت و حتی بعد از دعوت هم برای اشتراک‌گذاری عکس‌ها به کار می‌آید.

پاسخ کارت دعوت نامه تولد چرا مهم است؟

شما باید از یک هفته قبل از شروع تولد بدانید که دقیقاً چند نفر مهمان خواهید داشت. ضمناً باید همراه دعوت‌نامه‌ها یک کارت پاسخ به دعوت‌نامه هم داشته باشید تا برای همه‌چیز آماده‌باشید. حتماً از مهمان‌ها بخواهید که اگر خود یا فرزندشان به غذایی آلرژی دارد یا تحت رژیم خاصی هستند، به شما اطلاع بدهند.

به یاد داشته باشید که اگر تصمیم بر این است که مهمان‌ها به‌زحمت نیفتند و از این موارد و کادو تولد خریداری نشود، شما خیلی ساده می‌توانید روی کارت دعوت‌ها بنویسید: “نیازی به کادو نیست ممنونم.” البته ترتیبی بدهید که اگر کسی خواست کادو بیاورد، بعد از جشن تولد کادوی آن باز بشود تا بقیه احساس بدی نکنند. یک پیشنهاد دیگر این‌که می‌توانید برای قیمت کادوهایتان محدودیت قائل شوید تا همه کادوی ارزان‌قیمت بخرند.

متن‌های دعوت‌نامه تولد

و امیدواریم شما هم بیایید.

شما هم با ما در این شب آرزوها شریک باشید.

شما هم به تولد (…………) بیایید.

شما خواهید آمد تا باهم بازی کنیم. (تولد کودکان)

خوشحال می‌شویم در شب اولین تولد عشقمان با ما باشید.

نمونه‌هایی از متن‌هایی که می‌توانید در دعوت‌نامه انتخاب کنید
  • چه چیزی می تونه شیرین‌تر، قشنگ‌تر و رؤیایی‌تر از تولد یه دختر-پسر باشه که یک‌ساله می شه؟!
  • امشب همون شب شیرین و رویاییه و شما برای تولد ……… ما دعوتید.
  • به ما بپیوندید برای مهمانی چای و شیرینی (نام و نسبت متولدشده)، به مناسبت سالروز تولدش
  • ما تصمیم داریم امشب شب بزرگی باشد و در یادهامان بماند و شما قسمت خاصی از برنامه‌های ما هستید.
  • در اوج شادی زادروزم، شریک شادی‌ام باشید، شما به جشن تولد …………دعوت شدید.
  • تو شادی ما، برای جشن تولد …………. شریک باشید، منتظرتونیم!
نمونه دعوت‌نامه رمضان

رمضان آمد و آهسته صدا کرد مرا

مستعد سفر شهر خدا کرد مرا

از گلستان کرم طرفه نسیمی بوزید

که سراپای پر از عطر و صفا کرد مرا

دوست گرامی ………………………..

ضمن تبریک ماه ضیافت الله، ماه صداقت دل‌ها و با آرزوی قبولی عبادات و طاعات; از شما دعوت می‌نماییم به‌صرف افطار به میهمانی خالق یکتا آمده تا افتخار میزبانی شمارا در لحظات روحانی افطار داشته باشیم.

زمان: …………………………..

مکان: …………………….

***

دعوت‌نامه حج

با تائیدات خداوند متعال

به شکرانه بازگشت از مکه معظمه و مدینه منوره و توفیق حج بیت‌الله الحرام و اشتیاق به تجدیددیدار دوستان و آشنایان، خواهشمند است

با تشریف‌فرمائی خود و شرکت در این مجلس مفتخر و سرافرازمان فرمانید.

***

دعوت برای مهمانی شام

با سلام و احترام

به مناسبت ……………. مجلس مهمانی به‌صرف میوه و شیرینی و شام  رأس ساعت ۱۹ در منزلمان برگزار می‌گردد.
حضور گرم و صمیمانه شما موجب شادی و افتخار  است.

آدرس: ………………….

***

جمع بندی

دعوت نامه های بخش جدایی ناپذیر کارگاه های و دوره های یک سخنران و حتی زندگی ما است. که نگارش و تولید محتوای آن، دارای یک سری چهارچوب است که ما باید به آن نکات دقت کنیم.

 

نوشته‌شده توسط: علی اسماعیلی

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…