خانه مقالات چگونگی نه گفتن

چگونگی نه گفتن

2 ثانیه خوانده شده
0
عکس نه گفتن

در چه زمانی نه گفتن نیاز است؟ زمانی که از ما درخواستی می‌شود، بنا به دلخواه حقیقی خودمان جوابمان بله یا نه است؛ که اگر دلخواه و مطلوبمان بله است که هیچ و مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر دلخواه ما نه است، این مقاله از اینجا آغاز می‌شود که زمانی که دلخواه ما نه است چگونه آن را بیان کنیم و از گفتن آن خجالت نکشیده و مطابق با خواست قلبییمان عمل کنیم تا بعداً پشیمان نبوده و با خود نشخواه فکری نکرده که اگر آن کار را می‌کردم بهتر بود و با این اگرها خود را آزار ندهیم.

نه گفتن واضح

شما باید به گونه‌ای نه بگویید که مخاطب صریح و واضح جواب نهایی شما را متوجه شده و به شک نیوفتد که شاید بتواند روی شما حساب کند؛ مثلاً اگر جواب شما در مقابل کسی که از شما می‌خواهد پول قرض بگیرد منفی باشد نباید از جملاتی مانند ” ببینم چی کار می تونم بکنم” یا ” بزا تا شب خبرشو بت می دم و دیگر به آن فرد نه تنها شب بلکه هیچ زمان دیگری خبرش را ندهید” و از این دست جواب‌ها.

چون این گونه جواب‌ها هم عزت نفس شما را کم کرده و در نهایت حالتان با خودتان بد می‌شود و اثرات روانی بدی برای شما دارد و هم فرد درخواست کننده شاید روی شما حساب کند و تصمیم بگیرد که به کس دیگری رو نزند و زمان را از دست داده و در نهایت از جواب نه بعدی شما خیلی بیشتر از آن چیزی که قرار بود از نه گفتن اول شما ناراحت شود، اذیت و ناراحت می‌شود.

قاطعیت

نه گفتن به شیوه پرتاب نه

حتی اگر شما آدم رکی باشید و نه گفتن برایتان خیلی ساده باشد نباید نه گفتن شما به گونه‌ای باشد که طرف مقابل بش بربخورد و از شما ناراحت شود چون زمانی که کسی از شما درخواستی می‌کند و شما بلا فاصله در جواب یک نهٔ محکم به او می گویید در او احساسی شکل می‌گیرد که شما برای آن فرد هیچ ارزشی قائل نشدید و از طرف شما احساس بی ارزشی می‌کند و امکان دارد رابطه شما برای همیشه با این فرد قطع شود و این معمولاً دلخواه هیچ یک از ما نیست.

متاسفانه اکثر ما جزء این دسته بودیم و هیچ تکنیکی برای نه گفتن بلد نیستیم ولی ما در این مقاله سعی داریم که شیوه صحیح نه گفتن را به شما بیاموزیم.

شیوه صحیح نه گفتن که شامل چهار مرحله می‌باشد.

شک داشتن

مرحله اول نه گفتن

اولین مرحله نه گفتن این است که قبل از جواب به درخواست ابتدا لازم است کاملاً روشن و سری، جواب را انتخاب کنید. چون اگر برای خود شما جواب بله یا نه مشخص نباشد نمی‌توانید از هیچ یک آر تکنیک‌های نه گفتن استفاده کنید.

در ضمن اگر در این تکنیک مشخص کردن جواب برای خود اگر در آن لحظه احساس کردید که نمی‌توانید جواب را برای خود مشخص کنید از تکنیک وقت خریدن برای خود با ذکر دلیل استفاده کرده و دادن جواب را برای زمتانی دیگر موکول کنید مثلاً اگر همسایه شما به شما زنگ زد و از شما درخواست کرد که فرزند خود را برای آخر هفته پیش شما بیاورد تا شما برای ساعاتی آن را نگه داری کنید اگر میل باطنی شما در آن لحظه جواب نداد که آیا این کار منافع و لذتی برای شما دارد یا نه و جواب برای خودتان هم مشخص نبود مثلاً می‌توانید بگویید تا آخر شب یا چند ساعت دیگر جواب را به شما می گوییم و الان از برنامه آخر هفته خود اطلاع ندارم.

این کار دو حسن دارد. اول این که باعث می‌شود تا شما زمان کافی برای فکر کردن برای جواب این درخواست را داشته باشید و حسن بعدی آن این است که طرف مقابل شما به هیچ وجه از این حرف شما ناراحت نمی‌شود چون دلیل آورده‌اید و کاملاً توجیه می‌شود و به شما حق می‌دهد البته در این تکنیک شما موظف که حتماً در زمانی که مشخص کرده‌اید به درخواست کننده خبر مثبت یا منفی را بدهید.

همراهی کردن

مرحله دوم نه گفتن

دراین قسمت شما باید در صورتی که جواب آخرتان منفی است، با درخواست کننده یک همراهی کوتاه به صورتی که یک حس مثبت به او بدهد، بدهید.

مثلاً اگر دوستتان از شما درخواست کند که با او به مسافرت به کشور ترکیه بروید بدون این که همان اول نه را به روی او بکوبید بسته به ادبیات خودتان و ادبیاتی که همیشه با آن شخص استفاده می‌کنید می‌توانید این گونه بگویید “اووه، ترکیه، واقعاً کشور قشنگیه، خوش به حالت که همچین انتخابی خوبی کرده‌ای”

و اگر زرنگ‌تر باشید می‌توانید با خلاقیت خودتان قسمتی از جواب منفیتان را اینجا هم بزنید که پذیرش نه گفتن برای مخاطف راحت‌تر باشد مانند “کاش منم شرایطشو داشتم و می تونستم بات بیام”

نکته: در این مرحله، همراهی کردن با درخواست کننده خیلی حواستان به این باشد که زیاده روی نکنید چون امکان دارد درخواست کننده این اشتباه برایش پیش بیاید که احتمالاً جواب شما مثبت خواهد بود و این مرحله به جای این که درد نه را کم‌تر کند، درد نه گفتن شما را به دلیل این الان دیگر به خیال خودش توقع جواب مثبت را دارد و وقتی نه را از شما می‌شنود تو ذوقش می‌خورد.

دلجویی کردن

مرحله سوم نه گفتن

دیگر مخاطب آماده نه شنیدن است و بهترین زمان برای نه گفتن شماست. فقط حواستان باشد که در این مرحله دلیلی برای نه گفتنتان باید بیان کنید. چون تحقیقات بسیاری در این خصوص انجام شده که انسان‌ها قبول کاری که دلیل آن را می‌دانند بهتر می‌پذیرند و آن حس کم ارزشی که قرار است از طرف شما دریافت کنند از بین رفته و جای خود را به دلیلی که چرا شما نمی‌توانید آن کار را برای آنها انجام دهید می‌دهد.

ارائه راهکار

مرحله چهارم نه گفتن

کار در ایجا تمام نشده و ما قصد داریم که مخاطب نه گفتن شما را کاملاً بپذیرد و باور کند که به هر دلیلی واقعاً شما نمی‌توانید آن کار را برای او انجام دهید.

در این مرحله شما باید یک راهکار برای او ارائه کنید تا متوجه شود که او برای شما محترم و با ارزش است و حالا که شما نتوانستید کاری برای او بکنید، با او همدردی کرده و قصد دارید به او کمک کنید.

مثلاً فرض کنید یک کسی از شما درخواست می‌کند یک نرم‌افزار را که شما بلد هستید را به او آموزش دهید و شما به هر دلیلی جوابتان به این شخص منفی است ولی می‌توانید به او بگویید که می‌توانید بسته به ارزش آن فرد به شما، برایش در شبکه‌های اجتماعی مثلاً یک لینک سایتی که آن نرم‌افزار را آموزش می‌دهد بفرستید و یا شاید اگر سی دی آموزشی آن محصول رادارید در اختیارش قرار دهید و اگر آن شخص برای شما مهم‌تر بود علاوه بر این دوتا راهکار، به او بگویید زمان دیگری “مثلاً ماه آینده” که سرتان خلوت است و آن موقع می‌توانید آن نرم‌افزار را به او یاد دهید را اعلام کنید تا آن شخص مطمئن شود که او برای شما باارزش هست و صرفاً جواب منفی شما به او به دلیل نداشتن وقت و هر چیز دیگری است.

 

نوشته شده توسط: علی اسماعیلی

 

 

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…