خانه مقالات بازخورد گیری از ایده تا عمل

بازخورد گیری از ایده تا عمل

0 ثانیه خوانده شده
2
از ایده تا عمل

اکثر ما دوست داریم تا ایده‌ای به ذهنمان می خورد سری بابیان آن ایده و مشورت گیری از دیگران از ایده‌ خود بازخورد بگیریم . ولی مدل بیان و سؤال ما از دیگران راجع به آن ایده خیلی مهم تر از آن چیزی است که ما یا شخص ِ دیگری تاکنون به آن فکر کرده باشد . حتی اگر سؤال اشتباه بپرسیم به‌احتمال زیاد حتماً با شکست مواجه می شویم .

اکثر ما در چنین مواقعی به سراغ نزدیک‌ترین یا عزیزترین اشخاص زندگی خود می رویم و بابیان این‌که یک ایده خوب به ذهنمان خورده ، از آن افراد مشورت و همفکری می خواهیم .

تا اینجای کار همه‌چیز خوب است ولی عزیزان شما چون دوست دارند پیوسته شمارا شاد کنند به شما بیشترین دروغ را گفته تا شما به کمترین میزان ناراحت شوید و هر چه قدر ایده شما به نظر آن‌ها افتضاح و بی‌فایده باشد ، تمام سعی خود را کرده که شمارا ناراحت نکنند و شما و ایده‌تان را تشویق و تائید می کنند.

اشتباه

آیا ما انتظار همچین جوابی را داشتیم ؟

مسلماً نه ، ولی مدل سؤال پرسیدن اکثر ما از نزدیکانمان چاره‌ای به جزء تائید ما نمی‌گذارد و خود آن‌ها را وادار به‌دروغ گفتن می کنیم .

فکر کنید که با ذوق و شوق به خانه بازمی گردید و به پدر خود می گویید بزرگ‌ترین مشکل تمام پدرها را یافتم و برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشیده‌ام و وقتی آن‌ها از شما می پرسند موضوع از چه قرار است . شما می‌گویید که مشکل تمامی پدران و ازجمله شما پدر عزیزم در لذت بردن از مدل‌های سرگرمی برای اوقات فراغتتان است . من ایده‌هایی ناب از انواع سرگرمی‌ها برای پدرها جمع آوری کردم و می خواهم آن را با مبلغ ناچیزی حدوداً ۱۰۰ هزار تومان به فروش برسانم ، و از او می پرسد که نظر شما چیست ؟ پدر شما نیز وقتی ذوق و شوق شمارا دیده اصلاً رویش نمی شود که بیان کند که اصلاً پدرها وقت آزاد ندارند که اوقات فراقت داشته باشند و حتی اگر هم داشته باشند آن را به‌وقت گذاشتن برای تفریح فرزندان خود سپری می کنند که حالا یک کسی بیاید و در این بی‌پولی ۱۰۰ هزار تومان هم از ما بگیرد و انواع سرگرمی‌ها را به ما آموزش دهد .

آنگاه پدر در جواب در حالی که به عقل شما شک کرده است برای آنکه شما ناراحت نشوید می گوید : چه عالی ، آره پسرِ گلم حتماً این کار را بکن . همه چیزِ این ایده فوق العلاده است و خود من اولین مشتریِ تو هستم .

شما هم با خیال راحت با توجه به مشورت‌هایی که داشته‌اید و بازخوردهایی که گرفته‌اید ؛ خیلی شیک در دامی که خود و پدر و دوستانتان برایتان پهن کرده‌اند می افتید و بعد از آن که بسته مسخره انواع تفریح‌ها برای پدران را حتی نتوانستید به خود پدرتان بفروشید با صرف کلی وقت و هزینه ، با شکست مواجه می شوید .

فکر زیاد

پس چگونه در مورد ایده‌هایمان از دیگران مشورت بگیریم؟

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که چگونه سؤال‌های درست بپرسیم ، پس به نکات زیر دقت کنید :

در مورد زندگی اشخاص سؤال کنید ، نه ایده خودتان

به‌جای سؤال‌های کلی و پرسیدن نظر آن‌ها ، در مورد مسائل مشخص و مسائلی که آن‌ها در زندگی روزمره با آن‌ها درگیر هستند سؤال کنید .

به‌جای سؤال از آینده ، در مورد گذشته آن‌ها اطلاعات جمع کنید .

پس با یک سری از سؤال‌ها ، حتی عزیزانتان هم نمی توانند در جواب شما دروغ بگویند و شمارا گمراه کنند و همین بهترین راهکار است و با این سؤال‌ها آن‌ها حتی متوجه ایده شما نمی شوند و اتفاقات واقعی و دست‌نخورده از زندگی خود را برای شما می گویند که این اطلاعات است که بدرد شما می خورد و می توانید از آن‌ها برای ایده‌هایتان بازخورد بگیرید .

همان طور که دیدید ما سؤال‌های بد و خوب داریم و مثلاً سؤال پرسیدن در مورد این که به نظرت این ایده من فکر خوبیِ و با این ایده چند نفر مشتریِ من می شوند ؟ یک سؤال کاملاً بد است ، چون هیچ کس از آینده اطلاع ندارد و جواب در این زمینه بدرد شما نمی خوره و حتی بسیاری از جواب های متخصصین در همان رشته نیز معمولاً اشتباه از آب در می یاد .

شما باید از وضعیت حال حاضر آن‌ها سؤال کنید و مثلاً از مشتری‌های احتمالی تون بپرسید در حال حاضر این فعالیتی که شما قصد آسان کردن آن را دارید را چگونه انجام می دهند و از انجام آن به همین شکل فعلی رضایت دارند یا نه و در ادامه بپرسید درگذشته چگونه انجام می دادند و اگر جواب آن‌ها این بود که درگذشته به نحوی دیگر انجام می دادند ، بپرسید چه عوامل و مشکلاتی باعث شد که مدل گذشته‌تان را تغییر دهید و به مدل فعلیه خود برسید ؟

بپرسید آیا دلیل این که در حال حاضر مایل نیستید از مدل فعلی برای انجام این کار دل بکنید ( به‌عنوان مثال حاضر نیستند که کامپیوتر را وارد کارهایشان کنند و به همان سبک دفتر و فایل ، کارها را انجام می دهند ) هدر دادن پول است یا موردی دیگر؟

از خودشان سؤال کنید چه راه‌حل‌هایی برای عوض کردن شیوه فعلی تون وجود دارد ؟

بعد از پرسیدن این مدل سؤال‌ها از افراد مختلف که احتمال می دهید بعداً مشتری شما می شوند ، کلاه خودتان رو قاضی کنید و بگید که ایده‌تان خوبِ یا بد .

عکس نه گفتن

نکات مهم

نظرات شخصی افراد به درد شما نمی خورد . مثلاً نپرسید : شما فلان دستگاه که همچین کاری رو می کند را می خرید؟ این یکی از سوا لاتی است که فرد نظر شخصی خود را می گوید که برای ما سودی ندارد . زیرا حواستان باشد که طرف مقابل نیم خواهد دل شما را بشکند و جوابش به احتمال زیاد “بله” هست .

حواستان باشد سوالاتی که در مورد آینده است ، یک جواب بی فایده‌ی دیگر دارد . مثلاً نپرسید برای چنین محصولی حاضری چقدر پول بدید ؟ این سؤال چون عدد و رقم هم در آن مطرح می شه ، شما را بیشتر گمراه می کند و پرسیدنش نه تنها بی فایده است ، بلکه ضرر هم دارد .

توجه : اشخاص اگر احساس کنند‌ که دوست دارین دروغ بشنوید ، حتماً به شما دروغ می‌گویند .

توجه داشته باشید که همیشه مردم مشکلاتشان را می‌شناسند ولی نمی‌دانند که چطور باید این مشکلات رو حل کنند .

سؤال خوب دیگری که می توانید بپرسید این است که چرا فلان ویژگی را می خواهید ؟

این سؤال می تواند ما را از یک مشکل الکی به مشکلاتی که باید حل بشود هدایت کند .

توجه : تا زمانی که هدفِ واقعیِ مشتری‌های احتمالی‌تان را از انجام کاری نیافته‌اید ، تمامی تیرهایتان را در تاریکی پرتاب کرده‌اید .

سؤال خوب دیگری که می توانید بپرسید این است که ” اگر این محصول این ویژگی را دارا نباشد چه اتفاقی می‌افتد ، چه پیامدهایی برای شما دارد ؟ ”

جمع بندی

وقتی قصد دارید برای راه‌اندازی ایده هاتون از اطرافیانتان بازخورد بگیرید باید حواستان به سؤال‌هایی که می پرسید باشد و جالب اینجاست که اکثر ما سؤالات غلط و بی فایده را در این زمینه می پرسیم که فقط ما را گمراه تر و احتمالاً جیبمان را بی پول تر می کند .

خواندن این مقاله دیدگاهی جدید به ما می دهد تا بتوانیم سؤالات کاربردی و هدفمند بپرسیم و ایده‌های ناب را عملی یا به ناب نبودن آن‌ها پی ببریم .

 

نوشته شده توسط : علی اسماعیلی

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

2 دیدگاه ها

  1. عادل

    دی ۲۰, ۱۳۹۶ در ۶:۲۹ ق.ظ

    ممنون واقعا مقاله عالی بود .

    پاسخ دادن

    • علی اسماعیلی

      علی اسماعیلی

      اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ در ۱۰:۲۹ ق.ظ

      خواهش می کنم.
      امیدوارم که مفید واقع شده باشد.

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…