خانه مقالات رقابت نکن ، ايجاد كن (با عکس)

رقابت نکن ، ايجاد كن (با عکس)

0 ثانیه خوانده شده
0
خلق کردن

اگر رقابت نکنیم پس باید چه کار کنیم ؟

تحقیقات کاملاً علمی نشان می دهد تمرکز روی ایجاد بازار جدید خیلی مؤثر تر از رقابت در بازار فعلی است .

شرکت اوبر (اسنپ در کشور ما) به طور مؤثر صنعت مسافربری نوین را ایجاد کرد . قبل از اوبر ، مسافربری دست تاکسی‌رانی و آژانس‌های مسافربری بود . اوبر یک فرصت کاملاً جدید برای مردم ایجاد کرد . با ترکیب تاکسی‌رانی و اینترنت و فضای مجازی ، صنعتی جدید را ایجاد نمود .

به همین ترتیب اوبر وارد رقابت با تاکسی‌رانی نشد ، کاری کرد که تاکسی‌رانی و دیگران نتوانند با او رقابت کنند . او یک بازار کاملاً جدید ایجاد کرد و رفاه ، کاهش هزینه و کاهش وقت را برای مردم اضافه کرد که مردم هر جای دیگری نمی توانند این خدمات را به دست آورند .

از زمان ایجاد اوبر (هم‌چنین می توان اسنپ در ایران را نیز مثال زد) تا به حال ، مردم به آن سرازیر شده‌اند .

تونی رابینز

تونی رابینز نیز در این زمینه می گوید :

“اگر شما در یک صنعت مشخص کار کنید و شما بتوانید بهتر از تمام رقبای خود باشید ، مزیت رقابتی برای شما کوچک است . اما اگر ایجاد کنید و انجام دهید ، اگر هم هر کسِ دیگری نیز از آن کپی کند . شما آن را بهتر از هر کسِ دیگری بلدید و زودتر از او شروع کرده‌اید و زیاد لازم نیست رقابت را خیلی جدی بگیرید . شما کاری را انجام می دهید که هیچ‌کس دیگری آن را انجام نمی دهد و تمرکزتان را به‌جای هدر دادن برای رقابت ، روی ارائه هر چه بهتر خود می گذارید . شما یک اقیانوس آبی ایجاد می کنید . شما یک مزیت غول پیکر دارید .”

اقیانوس آبی

مفهوم اقیانوس آبی و قرمز

به بازارهای جدید و بدون رقابت یا با رقبای بسیار کم اقیانوس آبی می گویند . مانند فضای رقابتی برای شرکت اسنپ که قبل از آن هیچ‌کس دیگری این کار را نکرده بود . به بازارهای پر از رقبا ، اقیانوس قرمز می گویند . مانند رقابت سوپرمارکت‌ها که بسیار سنگین است.

نوآوری ارزش

تمرکز بر نوآوری ارزش، نه نوآوری در تکنولوژی

تأکید نوآوری ارزش به‌طور یکسانی بر ارزش‌ها و نوآوری است . ارزش بدون نوآوری به مفهوم تمرکز بر خلق ارزش در مقیاس بزرگ است. چیزی که ارزش را بهبود می‌بخشد اما برای بقای شما در بازار کافی نیست . همچنین تمرکز کردن روی تکنولوژی بدون ارزش‌ها ، پیشگامی در تکنولوژی در بازار است که این فراتر از خواسته خریداران است.

تحقیقات نشان داده که آن چیزی که برندگان را از بازندگان در ایجاد اقیانوس آبی متمایز کرده است ، تنها دارا بودن نوآوری و تکنولوژی یا زمان‌بندی ورود به بازار نیست . گاهی این موارد پیش می آید ولی کافی نیست .

نوآوری ارزش زمانی اتفاق می افتد که شرکت‌ها آن را باارزش‌ها همسو کنند . چنانچه شرکت‌ها در این همسوسازی شکست بخورند ، آن موقع است که نوآوران تکنولوژی ، پیروز بازی هستند و از این موقعیت سود می برند.

نوآوری ارزش زمانی رخ می دهد که مردم را به یک جهش ابهام‌زدا در ارزش ، مشتری خود می سازید . نوآوری ارزش چیزی است که مردم را به کسب‌وکار و پیشنهاد شما وابسته می کند  و در ادامه آن‌ها مطمئن می شوند که به آینده بازگردند .

این همان چیزی است که مشتریان جدید را به سمت بازار شما می کشد . این تکنیک است که ابتدا مشتریان را باارزش‌ها به سمت شما می کشد و در ادامه نه تنها با این بازار جدید شما را از رقابت بیرون می آورد ، بلکه در طول زمان نیز همچنان بازار را تحت سلطه شما قرار می دهد .

پس به جای تمرکز روی تکنولوژی ، ابتدا روی ارزش‌ها تمرکز کنید با بیان این موضوع که محصول یا پیشنهاد شما چگونه زندگی مشتریانتان را به طرز چشمگیری بهبود خواهد بخشید و زندگیشان را ساده‌تر ، سرگرم کننده تر ، کم خطرتر و با معنی تر خواهد کرد . زمانی که این در این قسمت موفق شدید ، تلاش و توجه خود را به چگونگی استفاده بهتر از این محتوا با بهترین تکنولوژی روز جلب کنید و تغییر دهید . به نحوی که خارج از رقابت قرار گیرید و اقیانوس آبی خود را خلق کنید .

رقابت نکن، ایجاد کن

روی رقابت تمرکز نکنید ، روی خلق تمرکز کنید

بسیاری از شرکت‌ها با نوآوری ارزش وارد بازار می شوند و خیلی خوب نیز پیش می روند . اما زمانی که تکنولوژی از آن‌ها پیشی می گیرد با بی توجهی به نوآوری ارزش و با استراتژی رقابت ، شروع  به دفاع و رقابت می کنند و تمام تمرکز و تلاش خود را برای نابودی رقبا می گذارند و به‌طور ناخود آگاهانه استراتژی آن‌ها به رقابت تغییر می کند .

در این مواقع برای شکستن اقیانوس قرمز و به دست آوردن رشد دوباره ، یک خودآگاهی نسبت به خود و بازار خود به دست آورید و تمرکز خود را دوباره از رقابت به خلق ، تغییر دهید .

جمع بندی

این چرخه معیوب رقابت را قطع کنید. خارج شدن از چرخه رقابت ، به روشنی یک راه‌حل برای به دست آوری رشد و موفقیت جدید است . اما زمانی که شما روی رقابت تمرکز می کنید ، به‌طور مؤثر خود را در برابر بازیکنان موجود متمرکز می کنید .

که بسیاری از آن‌ها دارای جیب‌های عمیق‌تر از شما و ارتباطات و دسترسی بیشتری به بازار و به احتمالاً شما توان رقابت در چنین بازاری را ندارید .

 

نوشته شده توسط : علی اسماعیلی

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…