خانه مقالات در متقاعدسازی استیو جابز شو

در متقاعدسازی استیو جابز شو

0 ثانیه خوانده شده
0
عکس استیو جابز

استیو جابز یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های دنیا به شمار می‌آید که با نبوغ و تکنیک‌های منحصربه‌فرد خود توانست صفحهٔ جدیدی درزمینهٔ ارائه و متقاعدسازی بازگشایی کند که کمپانی‌ها و بیزینس های فراوانی با استفاده از این تکنیک‌ها، تاکنون توانسته‌اند درفروش و برندینگ شدن خود جهش‌های چشم‌گیری نسبت به سابق به دست بیاورند و جالب اینجاست که این تکنیک‌ها فقط محدود به کسب‌وکارها نشده و در بسیاری از زمینه‌های زندگی مانند روابط بین فرزند و والدین و ازاین‌دست موارد، توانسته جایگاهی ویژه‌ای ایجاد کند و هرکسی در هر زمینه‌ای با بهره‌گیری از این تکنیک‌ها، کیفیت کار خود را ارتقاء بخشد.

تکنیک متقاعدسازی استیو جابز بر این اساس بود که بهروش‌های خود بسیار باور داشت و سایرین (چه کارمندان خود، چه مشتری‌هایش) را بسیار شفاف و واضح و به‌گونه‌ای سحرآمیز، قانع می‌کرد که به باورهای او ایمان راسخ بیاورند. به این مدل متقاعدسازی او «دایره تحریف واقعیت» توسط «بود تریبل» قائم‌مقام اپل نام گذاری شد و با این تکنیک رکورد فروش در جهان را شکست و دنیا را متوجه کمپانی خود کرد.

به‌گونه‌ای که نقطه‌ای از جهان پیدا نمی‌شود که محصولات آن، جزء پرفروش‌ترین و پرکاربردترین‌ها نباشد و با توجه به این‌که رقبای آن محصولاتی به همان کیفیت و شاید هم باکیفیت‌تر و قیمتی بسیار مناسب‌تر که با یک سرچ ساده در فضای اینترنت می‌توان متوجه این موضوع شد، توان رقابت تک‌محصول با کمپانی او را ندارند.

تاکتیک‌های متقاعدسازی استیو جابز

عکس اشتیاق استیو جابز

شور و اشتیاق و خلاقیت در معرفی محصولاتش

جابز به‌گونه‌ای محصولات شرکت را رونمایی و معرفی می‌کرد که گویی مادری دلسوز و عاشق، از استعداد فرزندش که به‌تازگی جایزه نوبل را برنده‌شده است تعریف و معرفی می‌کند.

همچنین از مدل‌های خلاقانه نیز برای این موضوع استفاده می‌کرد که مثلاً به‌جای این‌که بگوید این گوشی ۲ گیگابایت حافظه دارد در معرفی آن گفت: که این گوشی قابلیت ذخیره‌سازی ۸۰۰ آهنگ را دارد و باعث حیرت و هیجان همگان شد.

عکس حمایت

توانایی در رهبری کارمندان و مشتریانش به شیوه نکات مثبت

جابز پیوسته کارمندانش را به ارائه بهترین توانایی‌های خود تشویق می‌کرد و احساس ارزشمندی در آن‌ها را برانگیخته می‌کرد و همین دادن حس ارزشمندی به آن‌ها باعث شده بود که آن‌ها با تمام توان و استعدادهای خود و عشق نسبت به جابز و درنتیجه عشق به شرکت، کار کنند.

همچنین او در برخورد با هرکسی نقاط مثبت او را حتی اگر پیدا کردن نقاط مثبت در آن فرد بسیار دشوار و ناممکن بود، پیداکرده و با عشق فراوان از آن فرد تعریف و تمجید می‌کرد و تمام مخاطبینش واقعاً این احساس را که جابز توجه و علاقه شدیدی فقط به آن‌ها دارد دور از این‌که جابز با همه این‌گونه برخورد می‌کند را از او دریافت می‌کردند و این تکنیک جابز باعث می‌شد که چه کارمندان چه مخاطبینش بی‌صبرانه سخنان او را بشنوند و بپذیرند.

عکس دزدیدن ایده

ادعا کنید که تمام ایده‌های خوب زادهٔ ذهن شما است؛ در صورت تغییر موضع، با تمام وجود از یک ایده پشتیبانی کنید؛ حافظهٔ افراد را می‌توان به‌راحتی تغییر داد.

جابز اگر ایده‌ای یا راهکاری را که به ذهن خودش نرسیده بود را از کسی می‌شنید، درجا به‌گونه‌ای برخورد می‌کرد که انگار از اول این ایده مال خودش بوده و از آن نهایت بهره را می‌برد و ترسی از عوض کردن نظر قبلی خود نداشت که این شجاعت و تیز حسی او که به‌سرعت نقاط مثبت را پیدا می‌کرد، قابل‌تحسین بود ولی ما می‌توانیم با ذکر منبع یا شخصی که این ایده را بیان کرده هم از این تکنیک جابز بهره برده هم ازنظر اخلاقی خیالمان راحت باشد و مطمئن باشید ذکر منبع هیچ خدشه‌ای به اعتبار ما در کسب‌وکارمان وارد نمی‌کند.

عکس قاطعیت

تصمیماتتان را با قاطعیت بیان کنید و اشتباهات را می‌توان بعداً تغییر داد.

جابز در اتخاذ تصمیم درنگ نمی‌کرد و حتی اگر ایده‌ای که زیاد روی آن کار نشده بود و ابهاماتی در آن بود را با قاطعیت، درست خوانده و بی‌درنگ به بازار عرضه می‌کرد و از این خصوصیت آن می‌توان فهمید که او به‌هیچ‌وجه کامل گرا نبوده و اعتقاد داشت اگر ایرادی هم باشد بعداً می‌توان آن را اصلاح کرد.

عکس صداقت

صادق باشید و برای اصلاح مشکلات درنگ نکنید.

جابز سعی می‌کرد که در کار صادق باشد و همیشه می‌گفت صداقت لازمه کار آن است و این صداقت باعث می‌شد که کارمندانش حس بهتری به او داشته باشند و بیشتر او را بپذیرند.

جابز اگر موضوع مهمی که مطمئن بود اشتباه است را در کارش می‌دید، بی‌درنگ به اصلاح آن می‌پرداخت. این موضوع باعث شد افتتاح فروشگاه‌ها اپل با ۳ تا ۴ ماه تأخیر به دلیل اصلاح چیدمان محصولاتش صورت گیرد و دربارهٔ این موضوع گفت:

بعضی وقت‌ها ما فقط یک شانس داریم و نباید آن را از دست دهیم.

عکس ادعا

تا تنور داغ است نان را باقدرت تمام بچسبان

جابز اعتقاد داشت برای ارائه هر چیز فقط و فقط یک‌زمان وجود دارد و باید آن زمان را پیدا کرد و همان لحظه مطلب یا محصول را ارائه کرد در غیر این صورت آن محصول یا حرف تأثیر خود را از دست می‌دهد و گفتن آن فایده‌ای ندارد.

عکس اهرم فشار

اگر اهرم فشاری دارید از آن استفاده کنید.

جابز بعد از بازگشت به اپل وقتی دید که هیئت‌مدیره با او هم‌راستا نیستند با استفاده از هوش خود و احساساتی کردن آن‌ها در جهت ارتقاء هدفی مشترک یعنی قدرت گرفتن دوباره اپل، از آن‌ها خواست که همگی استعفا دهند و به هدف خود نیز رسید او می دانست که آنها به او نیاز دارند و با تهدید کردن آنها که در صورت نپذیرفتن درخواست او برای همیشه آنجا را ترک می کند، به هدف خود رسید و در شرکت قدرت و ابتکار عمل را به دست آورد.

عکس عالی بودن

بدون در نظر گرفتن رقبا بهترین خود باشید.

جابز می‌کوشید تا هیچ‌گاه از خواسته‌های خود کوتاه نیاید و در ارائه بهترین خود باشد و عمیقاً به آن اعتقاد داشت.

این مجموعه کارهایی بود که باعث شد استیو جابز طرفداران دو آتیشهٔ بسیاری به دست آورد و کاربران آن حاضر شوند پول بیشتری در قبال خدمات متفاوتی که او ارائه می‌دهد پرداخت کنند.

 

نوشته شده توسط: علی اسماعیلی

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…