خانه مقالات ۱۲ تکنیک برای مذاکره‌ای موفق ( با عکس )

۱۲ تکنیک برای مذاکره‌ای موفق ( با عکس )

0 ثانیه خوانده شده
0
مذاکره

روش‌هایی که اگر بدانیم در مذاکرات معجزه می‌کنیم

درفروش یا هر بخش از زندگی حتی استخدام یا خواستگاری ، مذاکره پوئنی خارق‌العاده است که اگر آن را بلد باشیم نتایج باورنکردنی به دست می‌آوریم .

برای رسیدن به این هدف باید مواردی را قبل و حین مذاکره رعایت کنیم تا شانس موفقیت ما به طرز چشم‌گیری افزایش یابد .

قبل از مذاکره

آمادگی قبل از مذاکره

پوشش

مهمترین مسئله در مذاکره لباسی است که ما بر تن داریم . پوشش ما اولین فاکتور غیرکلامی می‌باشد که مخاطب بر اساس آن ما را قضاوت می‌کند و به ما بله یا نه می‌گوید . اگر تیپ ما مناسب آن فضا نباشد قطعاً مخاطب قضاوت خوبی نسبت به ما نمی‌کند و کار ما حسابی سخت می‌شود .

درزمینهٔ پوشش در هر موقعیتی می‌توانید با یک سرچ ساده در گوگل اطلاعات مفیدی به دست آورید ولی لازم به ذکر است حواستان باشد لباس‌هایی مرتب و اتوکشیده بر تن کنید و عواملی مانند این‌که موهای سینه‌تان مشخص باشد یا هر عامل نامرتب دیگری را موردتوجه قرار دهید .

عرق کردن

بهداشت

این عامل از تمامی عوامل مهم‌تر بوده و اگر در این قسمت مشکل داشته باشید به‌احتمال‌زیاد در مذاکره شکست خواهید خورد.

عرق : حواستان باشد بوی بد عرق ندهید یا قسمتی از لباستان در این خصوص مرطوب نشده باشد و این را قبل از مذاکره حتماً چک کنید و برای مکان‌های دور یا گرم از قبل یک برنامه داشته باشید .

بوی بد دهان

دهانتان بو ندهد : ما بوی بد دهان خود را متوجه نمی‌شویم و به همچنین ممکن است در مقاطعی از زمان به دلیل عواملی نامعلوم دهانمان بو بدهد . به همین دلیل باید حتماً قبل از مذاکره از یکی از نزدیکان خود که از این داستان مطلع است بپرسیم که آیا دهانمان بوی نامطبوع می‌دهد یا نه .

آراستگی : استفاده از ادکلنی مناسب و مرتب بودن موی سر ما  تأثیر مثبتی درروند مذاکره دارد .

زیورآلات : استفاده از وسایلی مانند ساعت مچی مناسب و گوشی همراه و دکمه سرآستین و … می‌تواند در مذاکره ما تأثیر گزار باشد .

تحقیق

تحقیق در مورد مخاطب

سعی کنید قبل از ملاقات با مخاطب خود مقداری اطلاعات در مورد علایق ، جنسیت ، سن و پوشش او به دست بیاورید . این کار را می‌توانید اگر مخاطبتان فرد مهمی است از سرچ گوگل یا پیدا کردن صفحه اینستاگرامش یا پرس‌وجو از اطرافیانش به دست آورید .

موقعیت شناسی

وقت‌شناسی

مورد دیگری که در مذاکره مهم است وقت‌شناسی است . شما قبل از مذاکره باید از حالت روحی مخاطب خود مطلع شوید و اگر شرایط مناسبی نداشت با او وارد مذاکره نشوید . قبل از مذاکره سعی کنید به‌نوعی از احوالات مخاطب خود مطلع شوید به‌عنوان‌مثال می‌توانید از همکاران او در مورد حال فعلی او سؤال کنید .

در نزدیکی وفات عزیزان مخاطب یا مواردی این‌چنینی نیز وقت مناسبی برای مذاکره نیست . حتماً قبل از مذاکره اطلاعاتی به دست بیاورید .

حین مذاکره

چه کسی شروع کند؟

تحقیقات نشان داده قدرت در دستان شخصی است که ابتدا شروع به مذاکره می‌کند . پس سعی کنید آغازکننده شما باشید .

چگونه شروع کنیم

چه گونه شروع کنیم؟

برای یک شروع مناسب موارد زیر را رعایت کنید :

  • معرفی خود
  • بیان حیطه و شغل خود
  • مدت‌زمان فعالیت در آن حیطه ( اگر زیر ۳ سال بود بیان نکنید )
  • چه کمکی را می‌توانید بکنید را بیان کنید . ( به‌عنوان‌مثال اگر مشاور فروش هستید می‌توانید بگویید : من کمک می‌کنم تا مردم با بالا رفتن فروش خود زندگی شغلی و خانوادگی بهتری را تجربه کنند )
  • می‌توانید طیف مخاطبین خود را نیز مشخص کنید . ( مثلاً بگویید من به فروشندگان خرد و درشت مشاوره می‌دهم تا اگر شخصی بیزینسی کوچک داشت فکر نکند که نمی‌تواند از شما مشاوره بگیرد و بلعکس آن )

شروع ارتباط

از چه دری وارد شویم !

در مذاکرات باید بدانیم متقاعدسازی شامل  ۶۵% احساس ، ۲۵% منطق و ۱۰% عرف است .

همان‌طور که می‌بینید احساس در متقاعد کردن نقش اساسی دارد و ما باید بیشتر تمرکزمان را روی آن قرار دهیم و منطق نیز بافاصله در رتبه دوم قرار دارد پس پیشنهاد ما باید ازنظر عقلانی هم موردقبول واقع شود و در آخر عرف نیز در متقاعدسازی مؤثر است و عرف به دو صورت است یا این‌که اشخاص مشهور و شاخص نیز از این خدمت ما استفاده کرده باشند یا تعداد زیادی از مردم معمولی از این خدمت ما در حال استفاده باشند .

ایجاد نیاز

ایجاد نیاز

چگونه درخواست را مطرح کنیم ؟ برای مطرح کردن درخواست خود نباید بلافاصله سراغ فروش خدمت یا محصول خود برویم و باید ابتدا در مخاطب ایجاد نیاز و خلأ از عدم وجود خدمت خود کنیم تا او متوجه شود جای چه شرایط عالی‌ای در زندگی و کار او خالی بوده است و آنگاه ما مانند یک فرشته نجات بابیان این‌که ما قادریم این نیاز را مرتفع سازیم ظاهر می‌شویم و خدمت خود را مطرح می‌کنیم .

قانون آینه در زبان بدن

قانون آینه

تحقیقات زیادی نشان داده که اگر ما در مذاکرات خود را هم‌راستا با مخاطب خود کنیم تأثیر پذیرش و احساس نزدیکی خود را نزد او برانگیخته‌ایم که آن‌ها را در پایین ذکر کرده‌ایم :

موقعیت تن : در این مورد ما هر چه اندام خود را شبیه‌تر به مخاطب ( البته به‌نحوی‌که جلب‌توجه نکند ) کنیم شانس متقاعد کردن او افزایش می‌یابد . مثلاً اگر او نشسته است ما نیز حتماً بنشینیم و اگر ایستاده نیز به همین صورت و اگر به سمت جلو متمایل شد ما نیز به جلو متمایل شویم و اگر پایش را روی‌هم انداخت نیز به همین صورت . این رفتار در حرف تا حدی مسخره به نظر می‌رسد ولی به‌جای مسخره کردن آن ، امتحانش کنید و از تأثیر فوق‌العاده آن بهره ببرید .

سطح انرژی : این کار بسیار ساده است و کافی است که مخاطب اولین حرف خود را بیان کند و ما از قدرت و تن صدای و زبان بدن او متوجه سطح انرژی او می‌شویم و اگر او فردی باانرژی بود ما نیز سعی می‌کنیم مانند او باانرژی باشیم و اگر فردی آرام بود ما نیز مانند آن آرام و شمرده سخن و رفتار می‌کنیم .

سبک زندگی ، فرهنگ و موقعیت جغرافیایی : اگر وجه تشابهی با مخاطب خود دارید حتماً آن را مطرح کنید اگر دیدید هم شهری یا هم رشته‌ای و … هستید بلافاصله آن را مطرح کنید تا مخاطب به شما حس بهتری بگیرد و مؤثرتر واقع شوید .

به یادآوری

معجزه به خاطر سپاری نام

سعی کنید نام او را قبل از مذاکره دربیاورید و به خاطر بسپارید و حتماً از تلفظ درست آن مطلع شوید . افراد با شنیدن اسم خود حس خوبی پیدا می‌کنند .

در گفتگوهای کوچک و بداهه امکان این‌که نام مخاطب خود را ندانید زیاد است در این مواقع با شگردهایی می‌توان نام او را حدس زد مثلاً اگر شما در مقام فروشنده و او مشتری بود می‌توانید در خریدهای باکارت بانکی نام او را از کارت‌بانکی خودش خوانده و در انتهای خرید او را بانامش صدا بزنید و این امر باعث ایجاد حس خوب در او شده و ممکن است دفعات خرید از شما توسط او بالا برود .

البته این مورد که نام او را از راهی غیرمطمئن حدس می‌زنید در مذاکرات بزرگ‌تر جواب نمی‌دهد و فقط برای شما باعث دردسر می‌شود . پس آن را با توجه به موقعیت به کار بگیرید .

عوض شدن نقش ها

جابه‌جایی نقش مخاطب و مشتری

با این تکنیک می‌توانید در زمان بستن قرارداد از مشتری بخواهید که خود را جای شما که فروشنده هستید بگذارد و بگوید به چه قیمت و شرایطی حاضر است این خدمت را به شما ارائه دهد و معمولاً مشتری شرایطی بهتر از چیزی که شما در ذهن دارید را بیان می‌کند و اگر هم شرایطی نامعقول بیان کرد شما چیزی را از دست نداده و می‌توانید دلیل نامعقول بودن حرفش را برای او توضیح دهید و پیش نهاد خود را بیان کنید .

با پنبه سر بریدن

تغییر عقاید در متقاعدسازی

اگر قانع نشد و حرفی غیرمتعارف زد چگونه شرایط را به نفع خود عوض کنیم ؟ اگر وارد یک بازی شده‌اید که جواب و نظر منفی مخاطب را به‌احتمال‌زیاد می‌دانید با الگوریتم ۴ مرحله‌ای زیر پیش بروید :

  1. عقیده او را تائید کنیم و آن را امری بدیهی اعلام کنیم .
  2. بگویید که کار او درست است ولی شما چند بار با آن مخالفت کرده‌اید .
  3. مخالفت خود را از این امر اینک بیان کنید .
  4. از خود او بخواهید که به شما کمک کند و راهی جلو پای شما بگذارد .
  5. در این روش به دلیل این‌که ابتدا او را تائید کرده‌اید و موافق او حرف زده‌اید ، همان ابتدا گارد او را بازکرده‌اید و احتمال پیروزی شما به میزان چشم‌گیری افزایش میابد .

جمع‌بندی

متقاعدسازی امری ضروری است و با داشتن این علم نتایج فوق‌العاده‌ای می‌توان گرفت . متقاعدسازی روندی دارد که ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به زبانی آسان آن را بیان کنیم و شانس موفقیت در مذاکرات را تا حد ممکن بالا ببریم .

مطالب بیشتر از این نویسنده علی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

۴ نکته کلیدی در مشتری مداری که حتماً باید بدانیم ( با عکس )

نکاتی که اگر ندانید در برخورد با مشتری دچار ضررهایی جبران‌ناپذیری می‌شوید مشتری مداری مقول…